Pohjois-Pohjanmaan museon näyttelytilat ja kuvapalvelut Ainolassa ovat suljettuna

Ainolan rakennus talvella auringonpaisteessa.

Museon näyttelyt Ainolassa sulkeutuivat 31.12.2023.

Pohjois-Pohjanmaan museon viimeinen vuosi Ainolan perinteisessä museorakennuksessa sujui vauhdikkaasti!

Vuodesta 1933 alkaen Pohjois-Pohjanmaan museon näyttelyt Ainolan museorakennuksessa ovat avanneet näkökulmia alueemme ja kaupunkimme historiaan. Ensin museo toimi rakennuksen kolmannessa kerroksessa. 1980-luvulta alkaen museon käytössä on ollut koko rakennus. Nykyinen perusnäyttely on ollut esillä vuodesta 2002 saakka. Sen lisäksi vuosien aikana oululaiset ja matkailijat ovat päässeet näkemään satoja erikoisnäyttelyitä, jotka ovat vieneet kävijänsä aikamatkalle alueen menneisyyteen ja Oulun kaupungin yli 400 vuotiseen historiaan.

Viimeiset kuukaudet saivat oululaiset vierailemaan tutuissa näyttelyissä vielä kerran. Kävijämäärät olivat huimia. Viimeisillä viikoilla museossa ylitettiin 30 000 kävijän rajapyykki tälle vuodelle.

Pohjois-Pohjanmaan museon näyttelyt Ainolassa sulkeutuivat 31.12.2023. Museon henkilökunta aloittaa nyt toden teolla valmistautumisen uusien näyttelytilojen suunnitteluun ja käyttöönottoon. Viranomaistyötä tekevät henkilöt – arkeologit ja rakennustutkijat –  jatkavat töitään tavalliseen tapaan.

Uudet näyttelyt avautuvat Myllytulliin rakennettavaan uudisrakennukseen vuonna 2026. Uusien näyttelyiden suunnittelu on ollut käynnissä jo reilun vuoden ParasRakas museo -projektin myötä. Sen ansiosta jokainen oululainen on tervetullut suunnittelemaan uusia näyttelyitä yhdessä museon henkilökunnan kanssa.