Pohjois-Pohjanmaan museo on hankkinut kokoelmiinsa kiiminkiläisen kultaseppä Pirjo Lakkapään kaulakorun

Linnunradan Laitamilla -kaulakoru on valittu Vuoden koru 2023 kilpailussa toiselle sijalle.

Pyöreä kultainen koru, josta riippuu paljon pyöreitä jalokiviä.

Pohjois-Pohjanmaan museo on hankkinut kokoelmiinsa kiiminkiläisen kultaseppä Pirjo Lakkapään Linnunradan Laitamilla -kaulakorun, joka on valittu Vuoden koru 2023 kilpailussa toiselle sijalle. Lakkapää saapui henkilökohtaisesti luovuttamaan teoksensa museolle tällä viikolla.

Korun hankinta kokoelmiin liittyy museoiden TAKO-toimintaan. TAKO on ammatillisten museoiden tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto, joka koordinoi valtakunnallista tallennustyönjakoa ja edistää monipuolista kokoelmatyötä. Pohjois-Pohjanmaan museolla on tallennusvastuu esimerkiksi pohjoispohjalaisista suunnittelijoista, Tiernaperinteestä ja tervasta.

”Vuoden 2023 hankintamäärärahoja, jotka ovat yhteiset Taidemuseon kanssa, oli hieman jäljellä ja päätimme sijoittaa sen pohjoispohjalaisiin suunnittelijoihin”, kertoo Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmaintendentti Eija Konttijärvi. ”Olin aiemmin törmännyt lehtijuttuun Pirjo Lakkapäästä ja etsiessäni hänestä netistä lisätietoja, huomasin vuoden 2023 korukilpailun ja hänen siinä saavuttaman toisen sijan. Näin syntyi päätös hankkia tuo koru. Koru täydentää pohjoispohjalaisten suunnittelijoiden esinekokonaisuuksia, joihin kuuluu etupäässä sormuksia ja korvakoruja.” Museon kokoelmien vanhimpiin koruihin liittyy vanhaa oululaista kultasepäntyötä ja kantajiensa historiaa. ”Myös Pirjo Lakkapään koru jatkaa oululaista kultasepän työn perintöä museon kokoelmissa”, toteaa Konttijärvi.

Vuoden koru -kilpailu järjestetään kotimaisille suunnittelijoille. Esiin pääsevät vuosittain näyttävät, rohkeat ja erikoisemmat korut, jotka puhuttelevat taidokkaalla muotokielellään ja tekevät säväyksen tunnistettavalla, omanlaisella, muotoilullaan. Koru ostettiin Jules&Berylistä, joka on kotimaisten korujen tunnettavuutta edistävä digitaalinen alusta ja mukana myös Vuoden koru -kilpailun organisoinnissa.

Ankeasta ajasta irti ravistelevaa kauneutta

Linnunradan laitamilla -korusarja syntyi Pirjo Lakkapään valtavasta kauneuden kaipuusta, juhlahumun halusta ja ikävästä päästä ihmisten luo. Viime vuosien maailma on muuttanut kaikkien elämää, ja arki tarvitse vastapainoksi myös juhlaa ja yhdessäoloa. ”Yksinäisyyttäkin tarvitaan, mutta sopivassa suhteessa. Me tarvitsemme juhlaa, jotta arki saisi arvoisensa merkityksen.”, Lakkapää kiteyttää ajatuksiaan.

Suunnittelun lähtökohtana Lakkapäällä oli näyttävyys. Hän halusi toteuttaa jotakin erilaista – jotakin, joka ravistelisi irti tästä ankeasta ajasta. Kauniit ja voimakkaat kivet ja kivien merkitykset olivat taustana korun suunnittelulle. Ensimmäisenä syntyi nappikorvakorun osa kokeilemalla ja muodosta taiteilija näki heti linnunradan.

”Korujen muotokieli muotoutui työskentelyn matkalla, kun etsin näyttäviä kiviä ja värejä sekä niiden yhteensopivuutta.”, hän kertoo.
Lakkapään kiinnostus jalokivikoruihin heräsi sattumalta. ”Alun perin en ajatellut, että minusta tulisi jalokivikorujen tekijä.”, hän tuumaa. Kuitenkin isot ja näyttävät kivet ja niiden yhdistelmät, joita nähdään myös Linnunradan Laitamilla koruissa, kiehtovat ja hän uskookin tämän olevan suunta, johon hän etenee entistä enemmän myös mallistokoruissaan. Linnunradan Laitamilla on materiaaliltaan kullattua hopeaa ja siinä on viisi eri kiveä:  spinelli, sitriini, topaasi, granaatti ja savukvartsi.

Lakkapää saapui henkilökohtaisesti luovuttamaan korun Pohjois-Pohjanmaan museoon. ”Kyllä minulla itku pääsi ja herkistyin, kun tästä kuulin. Tuntuu hyvältä, että on tehnyt jotain niin hienoa, että se pääsee osaksi tällaista kulttuuriperintöä”, kuvailee Lakkapää tunnelmiaan.

Lisätietoja: intendentti Eija Konttijärvi, Pohjois-Pohjanmaan museo, p. 044 703 7184, eija.konttijarvi@ouka.fi