Oulun museo- ja tiedekeskus uudistuu ja valmistautuu kulttuuripääkaupunkivuoteen 2026

Oulun museo- ja tiedekeskus luopuu Luuppi-brändistä. Jatkossa vierailukohteet toimivat omilla brändeillään ja Oulun museo- ja tiedekeskus toimii Pohjois-Pohjanmaan vastuumuseona. Vierailukohteiden toimintakonseptit uudistuvat tulevien vuosien aikana; ensimmäisenä on uudistettu Oulun taidemuseon brändiä.

Alueen vastuumuseona Oulun museo- ja tiedekeskus tuottaa, tallentaa ja esittelee pohjoista tiedettä, taidetta ja historiaa, sekä edistää näiden teemojen ympärillä tehtävää yhteistyötä alueellaan. Vastuumuseona se hoitaa viranomaistehtävät sekä niihin liittyvät asiantuntijapalvelut. Oulun museo- ja tiedekeskuksen päätehtävät ovat yleisötyön organisointi, kokoelmien luominen sekä kulttuuriperinnön ja tiedepääoman vaaliminen.

Estradi käyntikohteille

Oulun museo- ja tiedekeskuksen vierailukohteet ovat Oulun taidemuseo, Tiedekeskus Tietomaa, Pohjois-Pohjanmaan museo, Kierikkikeskus ja Turkansaaren ulkomuseo sekä erikoismuseot Oulunsalon kotiseutumuseo, Merimiehenkotimuseo, Pateniemen sahan museo ja Oulun linnan kellari. Vierailukohteissa pääsee tiedon, elämyksen ja historian pariin, ja ne avaavat ovia kokemuksille, jotka lisäävät osaamista, ymmärrystä ja edelläkävijyyttä.

Tulevien vuosien aikana myös eri vierailukohteiden brändit ja toimintakonseptit uudistuvat vaiheittain vuoteen 2026 mennessä. Omat brändit antavat vierailukohteille mahdollisuuden luoda syvempää suhdetta omiin kohderyhmiinsä, omalla sanomallaan. Yhteisenä tahtotilana on sytyttää rakkaus pohjoiseen tieteeseen, taiteeseen ja historiaan.

Oulun museo- ja tiedekeskuksen johtaja Pekka Olsbo

Konkreettisin askelin kohti kulttuuripääkaupunkivuotta

Vierailukohteista ensimmäisenä on uudistettu Oulun taidemuseon brändiä. Museo viettää 60-vuotisjuhlavuottaan, ja sen kunniaksi museo on saanut uuden tunnuksen, visuaalisen ilmeen ja viestinnän tyylin.

”Tahdomme myös muistuttaa, että taide on meidän: taidemuseon kokoelmat ovat yhteisömme yhteiset, ne kuuluvat kaikille kaupunkilaisille. Toivomme, että jokaisella olisi mahdollisuus kokea taidetta ja teemme töitä tämän tavoitteen saavuttamiseksi.”
Anna-Riikka Hirvonen, yleisötyön johtaja

Marraskuussa avautuvat Oulun museo- ja tiedekeskuksen sekä kaikkien vierailukohteiden uudistetut verkkosivut.

Kulttuuripääkaupunkivuoteen valmistaudutaan myös rakentamalla uutta: silloin avautuu uusi museo- ja tiedekeskusrakennus Myllytulliin, nykyisen Tietomaan alueelle. Rakennukseen sijoittuvat Tietomaa ja Pohjois-Pohjanmaan museo, sekä pääosa museo- ja tiedekeskuksen henkilöstöstä. Rakentaminen alkaa vuonna 2024.

Pekka Olsbo
Museo- ja tiedekeskuksen johtaja