Peruskokoelmiin kuuluu kymmeniätuhansia esineitä. Vanhimmat esineet ovat esihistorialliselta ajalta ja tuoreimmat hankinnat 2020-luvulta. Museon kokoelmat karttuvat yksityisten ihmisten ja perikuntien lahjoitusten kautta. Museo kartuttaa kokoelmiaan myös ostamalla esimerkiksi  tallennusvastuuseen kuuluvien pohjoispohjalaisten suunnittelijoiden töitä.

Tunnetut vanhat oululaiset suvut ovat aikoinaan lahjoittaneet museolle suuria esine- ja tekstiilimääriä, joista osa on tuhoutunut museon kahdessa tulipalossa vuosina 1929 ja 1940.

Ensimmäinen museon pääluetteloon luetteloitu esine on Iin Illinsaaresta löydetty tinakannu 1300-luvun lopulta.

Eija Konttijärvi

Intendentti, esinekokoelmat, esinelahjoitukset

Maisa Lukkari

Amanuenssi, esinekokoelmat

Jonna Mölläri

Amanuenssi, esinekokoelmat

Tummalla taustalla hopeinen kannu, jonka kannesta valon säteet heijastuu sivuille.

Uudet kokoelmahankinnat

Tutustu uusimpiin hankintoihin