Mielikuvittelun voimaa ja mahdolliset tulevaisuudet
Jotta hyvä tulevaisuus voisi toteutua, meidän täytyy ensin pystyä kuvittelemaan se. Meillä on lukuisia eri mahdollisuuksia siihen, millainen tulevaisuus voi olla. Kun pystymme kuvittelemaan hyvän ja toivottavan tulevaisuuden, voimme alkaa tehdä tekoja ja päätöksiä, jotka vievät meitä sitä kohti.
Kuvittelu on ihmisten supervoima. Aikuisille mielikuvittelu voi olla kuitenkin myös haastavaa. Erityisesti hyvien ja toivottavien tulevaisuuksien hahmottuminen vaatii meiltä erityisen paljon työtä. Tarvitsemme usein erilaisia työpajoja ja menetelmiä, jotka auttavat meitä kuvittelussa. Lapset ovat mielikuvittelun erityisasiantuntijoita.
”Museo näkee meidät!”
ParasRakas museo jalkautui oululaisiin päiväkoteihin keskustelemaan lasten kanssa hyvistä tulevaisuuksista. Lapset pääsivät tulevaisuusverstaissa suunnittelemaan Ouluun rakentuvaa ParastaRakasta lasten museota. Ensin askartelimme tulevaisuuslasit, jotka auttoivat meitä näkemään hyvät tulevaisuudet paremmin. Sitten teimme aikahypyn tulevaisuuteen katselemaan miltä siellä näyttää.
”Ovi, joka on aina avoinna kaikille”
Lasten mielestä museo on paikka, johon on kiva tulla koko perheen kanssa ja jossa kaikilla on kivaa. Heidän mielestään on tärkeää, että museossa on paljon nähtävää ja tutkittavaa. Lasten museoon toivottiin paljon erilaisia kiipeilymahdollisuuksia, keinuhevosta, sateenkaariliukumäkeä ja arkeologista kaivauspaikkaa.
Kaikki aistit museoon
Salaovet, tehtäväradat ja pienet salaiset sopukat ovat tärkeitä lasten omassa museossa. Museossa pitää saada leikkiä muun muassa kotileikkiä leikkimökissä, majaleikkiä leirinuotion äärellä, eläintenhoitoa ja roolileikkejä. Siellä pitää saada kokea asioita kaikilla aisteilla.
Lasten museoon tarvitaan myös rauhoittumispaikka, johon voi pysähtyä pötköttelemään ja lueskelemaan. Museoon mahtuu myös laulua ja tanssia. Myyttiset olennot, kuten keijut, haltiat, yksisarviset ja lohikäärmeet kiinnostivat monia.
Tunnetaidot ja erilaisten tunteiden hallinta mietitytti lapsia. Museoon toivottiin pelonharjoitteluhuonetta, jossa voisi harjoitella rohkeutta ja toiveikkuutta tulevaisuuteen. Nämä ovat varsin keskeisiä taitoja tässä ajassa myös meille aikuisille.
Tammi-helmikuussa 2024 järjestettiin 8 lasten tulevaisuusverstasta oululaisissa päiväkodeissa. Verstaisiin osallistui 108 lasta.
Kuvat ja teksti: Karoliina Autere, ParasRakas museon projektipäällikkö