Tikkuröijyä neulottiin yhdessä Hailuodossa

Perinneneuleen omaa juhlapäivää vietetään vuosittain heinäkuussa.

Neljä naista istuvat rivissä tuoleilla aurinkoisella ilmalla. Osalla heillä on päällään villapaita. Muutamalla on myös edessään puinen kori.

Tiina Henttu-Aho, Ulla Pyysalo, Pirkko Mattila ja Auli Sipola neuloivat yhdessä Tikkuröijypäivä tapahtumassa.

Alueellisena vastuumuseona Pohjois-Pohjanmaan museo kehittää ja edistää alueensa elävän ja aineettoman kulttuuriperinnön vaalimista, digitaalista tallentamista ja saatavuutta. Esinekonservaattori Marja Halttunen, intendentti Eija Konttijärvi ja vastuumuseotutkija Johanna Latvamäki vierailivat Hailuodossa Tikkuröijypäivänä 6.7.2024. Tapahtumassa tallennetut neulojien haastattelut ja valokuvat tallennetaan osaksi Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmia.

Lisätietoa hailuotolaisesta perinneneuleesta, tikkuröijystä eli tikkurista tai luotolaisesta:

Hailuotolaisen tikkuröijyn neulominen
Hailuoto-seuran kotisivut