Pohjois-Pohjanmaan museo mukana Oulun kaupungintalon avajaisviikolla

Mustavalkoinen kuva, jossa kivisillä portailla seisoo kaksi miestä oviaukossa. Oviaukon yläpuolella lukee "hotelli" ja ovien molemmin puolin on kaksi lippua.

Oulun Hotelli Seurahuoneen pääsisäänkäynti vuonna 1936. Ovella hotellin vahtimestarit.
Kuva: Museoviraston Kuvakokoelmat, JOKA Journalistinen kuva-arkisto, Kaleva

Oulun kaupungintalon avajaisia vietetään 7.–13.10.2024. Pohjois-Pohjanmaan museo on mukana juhlaviikolla.

Kaupungintalon alakerran näyttelytilassa on esillä museon näyttely Seurahuone – kaupunkilaisten talo. Näyttely esittelee valokuvien kautta Oulun kaupungintalon tontin ja rakennuksen historiaa.

Näyttelyn kuvat ovat peräisin Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmista sekä Museoviraston (Finna) kuvakokoelmista. Näiden kuvien avulla aikamatkaa tehdään 1800-luvun lopulta 1960-luvulle saakka. Muutama kuva valottaa valtiovierailuja, joita Ouluun on tehty 1980- ja 1990-luvuilla. Näyttelyn on tuottanut Oulun museo- ja tiedekeskus ja Pohjois-Pohjanmaan museo.

Valokuvanäyttelyn lisäksi museo on läsnä pitkin avajaisviikkoa. Maanantaina 7.10. lasten ja nuorten päivässä Pohjois-Pohjanmaan museo osallistaa lapsia ja nuoria tulevan museon sisältöjen suunnitteluun.

Torstaina 10.10. kaupungintalolla on paikalla ParasRakas museo -hankkeesta ja museon uuden ydinnäyttelyn tekijöitä. Tule tutustumaan ja vaikuttamaan uuteen Pohjois-Pohjanmaan museoon!

Perjantaina 11.10. paikalla on museon vastuumuseotutkija ja korjausrakentamisen asiantuntija. Silloin voi tulla kokeilemaan hirsiaitan kasaamista ja kuulemaan lisää alueellisesta museotyöstä.

Tutustu kaupungintalon avajaisviikon ohjelmaan tästä (ouka.fi).