Oravan koulumuseon virtuaalinäyttely juhlistaa peruskoulun juhlavuotta

Etualalla vanha helmitaulut, taka-alalla vihreä liitutaulu, jossa kirjoitusta valkoisella liidulla.

Pohjois-Pohjanmaan museo on julkaissut Oulun peruskoulujen juhlavuoden kunniaksi kaikille avoimen Oravan koulumuseon virtuaalinäyttelyn. Oulun ensimmäiset kansakoululaiset aloittivat koulunkäynnin 1.9.1874 ja kunnalliseen peruskouluun Oulussa siirryttiin vuonna 1974. Oravan koulumuseon virtuaalinäyttelyssä voit tutustua 1920-luvun koululuokkaan ja opettajan asuntoon. Virtuaalinäyttelyssä voit vierailla tietokoneen tai puhelimen selaimen välityksellä, vaikka kotisohvalta käsin.

Virtuaalinäyttelyksi kuvattu Oravan koulumuseo sijaitsee Haukiputaalla Kellossa entisen Oravan koulun tiloissa. Oravan koulu perustettiin vuonna 1893 Haukiputaan kunnan toiseksi kunnalliseksi kansakouluksi. Vuonna 1983 koulun vanha veistoluokka ja osa opettajan asuntoa muutettiin museoksi. Museossa on 1920-luvun tyyliin sisustettu luokkahuone sekä opettajan asunto keittiöineen ja kamareineen.

Oravan koulumuseon virtuaalinäyttelyn tekstit ja tehtävät on ensisijaisesti suunnattu peruskoululaisille. Niitä on tehty museolehtoreiden ja harjoittelijoiden yhteistyönä kesällä 2024. Näyttelyn kuvituksena on käytetty kouluun ja koulunkäyntiin liittyviä teoskuvia Oulun taidemuseon kokoelmista. Teokset näyttelyyn on koonnut vastuumuseotutkija Hanna-Leena Ruottinen.

”Tekstit kertovat 1900-luvun alkupuolen kansankoulujen historiasta ja entisajan kouluarjesta. Virtuaalinäyttelyyn tuotetut tehtävät auttavat pohdiskelemaan historian aikana tulleita muutoksia koulumaailmassa ja johdattavat tiedonhaun äärelle”, kertoo museolehtori Riina Veijo Oulun museo- ja tiedekeskukselta.

Museon tilat on kuvattu Matterport 360-tekniikalla ja Matterportin käyttöliittymä mahdollistaa liikkumisen tilassa virtuaalisesti. Virtuaalinäyttelyn pariin pääset Pohjois-Pohjanmaan museon verkkosivuilta. Oravan museon näyttely on osa Oulun museo- ja tiedekeskuksen peruskouluikäisille suunnattua Museo- ja tiedereittiä.